Hulp aanvragen

In deze rubriek hebben we een aantal veelgestelde vragen met hun antwoord op een rijtje gezet.

U kunt het uzelf ook gemakkelijk maken en contact met ons opnemen. Dat kan online via dit formulier, of u belt even naar het kantoor in uw buurt.

 

Uw poetsvrouw kan zich bij Dienstenaanhuis als huishoudhulp aanbieden. Zij krijgt dan een contract, is verzekerd, haar pensioen en zij is in orde met de sociale zekerheid. Zij mag bij u blijven werken, maar dan als huishoudhulp in het systeem van de dienstencheques.

U wint twee keer: u bent goedkoper af en u geeft uw huishoudhulp een correct sociaal statuut!

Er zijn verschillende mogelijkheden. U kunt kiezen wat u het best past:

De huishoudhulp voert huishoudelijke taken uit: poetsen (ook de grote schoonmaak), wassen en strijken, verstelwerk, boodschappen doen, maaltijden bereiden.

  • Gevaarlijke, ongezonde of onaangepaste taken zoals buitenpoetswerk bij regen, sneeuw en koude weersomstandigheden of bij te hoge temperaturen.
  • Onderhoud van gemeenschappelijke ruimtes zoals traphallen.
  • Het poetsen van beroepslokalen zoals fabrieksgebouwen, winkels, dokters- en tandartspraktijken, bureauruimtes, enz.
  • Niet-huishoudelijke taken zoals auto’s wassen, tuinwerk, enz.

Alle medewerkers zijn door Dienstenaanhuis verzekerd tegen arbeidsongevallen en voor de materiële schade die zij in uw huis kunnen veroorzaken.

Wij proberen zoveel mogelijk een vaste regeling uit te werken, zodat steeds dezelfde huishoudhulp bij u komt poetsen. Toch zullen we door bepaalde omstandigheden (verlof, ziekte) soms genoodzaakt zijn om een andere huishoudhulp in te schakelen als vervanging.

U kunt een voorkeursdag opgeven waarop u de huishoudhulp liefst zou ontvangen. Wij proberen daar zoveel mogelijk rekening mee te houden.

De hulp wordt standaard ingepland in blokken van 4 uren. U neemt één of meerdere blokken per week of per 2 weken. Afwijkingen zijn mogelijk.

Bij ziekte, overmacht of een onvoorziene omstandigheid verwittigen we u zo vlug mogelijk. We doen er alles aan om voor een vervanging te zorgen. Het kan gebeuren dat de werkuren of de dag gewijzigd worden.

  • Bijsturingen aan het werkschema en eventuele vakantieperiodes worden minstens 2 weken vooraf gemeld.
  • Wanneer u meerdere weken na elkaar geen hulp wenst, verwittigt u ons ten laatste twee weken op voorhand. Doet u dat niet, dan worden de normale diensturen aangerekend. U hoeft niet te betalen als het een geval van overmacht betreft.
    Tip: probeer bij afwezigheid een sleutel aan uw huishoudhulp te bezorgen zodat uw huis er bij thuiskomst netjes bij ligt.
  • Bij onvoorziene omstandigheden verwittigt u ons zo snel mogelijk. U hoeft de normale diensturen dan uiteraard niet te betalen.
  • U overhandigt telkens het nodige aantal cheques aan de huishoudhulp als u met papieren dienstencheques werkt.
  • Opteert u voor elektronische dienstencheques, dan valideert u elke prestatie op de website van Sodexo, bij voorkeur binnen de 3 werkdagen.